Home / Новини / Български ученик от Пловдив е най-добрият математик в Европа!

Български ученик от Пловдив е най-добрият математик в Европа!

17-годишен ученик от Математическата гимназия „Акад. Кирил Попов“ в Пловдив зае второто място в генералното класиране по всички науки на европейския конкурс за млади учени (EUCYS) този септември в Полша. С откритата от него грешка в задача, над която математиците мислят от половин век насам, Петър Гайдаров стана и най-добрият млад математик в Европа и зае своето място сред 10-те най-добри математици в света. Младият гений намери грешка при решаването на задача по формулата „Разстоянието на Хеминг“, пише в. „Телеграф“.

Скромен

Въпреки тези сериозни постижения Петър е повече от скромен. Той твърди, че не било вярно, че е най-добрият млад математик в Европа, защото заедно с него били отличени и трима негови връстници от София. Четиримата заедно и с различни проекти представили България на престижното международно състезание в Полша.

„Не съм съгласен с определението, че съм най-добрият млад математик в Европа. Причината е, че състезанието е по всички науки, не само по математика. Класирането се прави по следния начин – крайното класиране е само за държавите в ЕС, не и за допълнителните участници. И има първа тройка, втора тройка и трета тройка, като тези тройки са за всички науки, не само за определена. В първата тройка влязоха два португалски проекта, един от които

Петър Гайдаров, снимка: EUCYS

Петър Гайдаров, снимка: EUCYS

математически.  Също така на втора позиция бях с още един друг математик и мисля, че е твърде грандиозно да бъде обявено, че съм най-добрият млад математик в Европа, пък дори и да бях спечелил първата награда“, е категоричен Петър.

Детска

Съвсем скоро той ще навърши 18 години и казва, че се занимава с математика от съвсем малък. Още в детската градина пресмятал в пъти по-бързо от връстниците си елементарните задачи. Започнал обаче по-сериозно да се занимава с математика едва когато бил приет в Математическата гимназия в Пловдив. В момента Петър е в 12-и клас в паралелка с усилено изучаване на математика с английски език. Насочила го към математически състезания неговата класна, която преподава и математика в училището, Елка Вълканова. Тя го избрала да бъде част от отбора на гимназията за състезанието в Полша. Негов научен ръководител бил Константин Делчев.

Надпревара

„Състезанието се проведе на два етапа. Първият се състои във всяка една държава участник. Тя организира национален кръг, на който избират до три разработки, които да отидат в международния кръг. Първият етап продължи два или три дни и там аз и още три момчета с още два проекта бяхме избрани да отидем в Полша“, разказва Петър Гайдаров.

Представянето на младежите във Варшава продължило близо седмица. В първия ден младите учени залепили плакати на проектите си, по които са работили над една година. Представянето на проектите се състояло в библиотеката на Варшавския университет, откъдето преминавали много хора. Петър и софийските му връстници, с които той бил в Полша, три поредни дни презентирали проектите си пред случайно преминаващи през библиотеката хора. След това се състояло и голямото представяне пред 18-членно международно жури, а на петия ден им били съобщени резултатите. В надпреварата в Полша участие взели 130 млади изследователи от 36 държави. matematik

Формула

Формулата „Разстоянието на Хеминг“ се считала за неразрешима. С проектната си разработка Петър успял да намери доказателства и стигнал до края, давайки частично решение на задача, над която куп сериозни математици се потели от половин век насам. Математикът изследва хипотеза, която е свързана с полиноми. Петър успял да даде частично решение на задачата на Пол Туран (унгарски математик) от 1962 г., която е много важна за криптографията. Необикновеният проект на пловдивчанина го изстрелял на второто място в генералното класиране.

Има време и за забавления 

Младият пловдивски гений в математиката не решавал задачи по цял ден, твърди самият той.

„Е, математиката не е целият ми живот, но е важна част от него“, скромничи Петър Гайдаров. От 4 години той активно се занимава с математика. Дали ще решава задачи, зависи от това дали денят му е свободен, или има да върши и други неща.

„Примерно нямам днес да реша 20 задачи или да имам лимит, ограничения. По-скоро си поставям цел да прегледам някакви теми за определен период от време. Нямам на ден задължение да решавам по определен брой задачи“, казва младежът.

Твърди, че му остава време както да повиси малко на компютъра, така и за срещи с приятели. Въпреки натоварения му график в училище той не изостава и по останалите предмети. Казва, че има шестици и се справя, а и учителите му се съобразяват с отсъствията му заради състезанията и намират време да го изпитат.

Семейство

Майка му Весела е завършила българска с английска филология, а бащата Милко е инженер. Петър предполага, че е наследил страстта към математиката именно от баща си, и вижда бъдещето си задължително свързано с математиката. Има и по-малък с 10 години брат, който в момента е във втори клас. Няма наблюдения дали братчето му има интереси също към математиката, но твърди, че никога не забравя да донесе подарък за най-малкия член на семейството си.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*